Hur jag kom ur min livskris

Jamen detta är ju något jag tror på. Väldigt tjusig bild dessutom. Men så svårt det är att halka in i den där banan när man vaknar helt arg! Då blir det ju istället helt ångestigt, liksom jahapp nu blir allt ännu argare då, jag drar till mig arghet och blir en argare person, typ. Jamen liknande den stressande tanken att alla sjukdomar grundar sig i stress och så blir man stressad över DET.

MEN jag kan ju ta och skriva något positivt istället nu när jag ändå la upp en så iiiiinspirerande bild. Jag har faktiskt fått bukt på min livskris! Jag är inte alls krisig längre. Steg ett var nog bara att identifiera allt, blev lättare bara då. Sedan vet jag inte riktigt i vilken ordning resten kom. Men saker jag gjorde och gör var iallafall:

1. Ta tag i min morgonrutin för att dagen skulle starta bra. Nu ser den ut såhär: vakna (till en LUGN alarmsignal), gå upp och göra ett glas varmt citronvatten, ta med glaset till sängen, lägga mig på spikmattan i ungefär en kvart och dricka vattnet under tiden. Gå upp, göra mig i ordning. Göra solhälsningen, meditera i typ 12 minuter, inklusive lite stretch av överkroppen. Äta frukost. Insåg att jag faktiskt inte behöver så mycket mat på morgonen så dricker nu en smoothie på hallon, banan, spirulinapulver och mandelmjölk (resulterar jämt i att jag blir grön runt munnen och märker detta någon gång på DAGEN eftersom jag tittar mig så sällan i spegeln på jobbet och ingen annan verkar kolla runt min mun). Måla.

2. Ta tag i kreativa projekt och sådant jag egentligen vill ägna min tid åt. Att inte bara tänka ”men oooooh jag hinner ju aldrig göra det jag vill göra!” Utan istället bara ta tiden och börja även om jag inte var inspirerad från början, det kommer! Ibland måste man bara börja i någon ände även om det inte är den änden man vill börja i. När jag väl började kunde jag inte sluta och nu målar och skriver jag så mycket som jag inte ens kan minnas när jag gjorde sist. Mitt första huvudprojekt är typ klart och färdigt att gå vidare, så kul! Så vad det än är du vill göra: bara gör det! Börja i en liten ände och förmodligen tar det fart i dig redan då. Att göra något med händerna tror jag verkligen på, något som blir något, även om det inte blirblir något. Tror det är bra för psyket att starta något som man redan konkret ser att okej det blev den här teckningen, eller det här brödet, eller den här filmen, eller den här krukan i lera eller vad som helst. Det har iallafall fått mig att må bättre.

3. Ha saker att se fram emot. Att sätta saker där framme inom en snar framtid, som du ser fram emot, samtidigt som du gör saker under tiden tror jag är en himla bra sak. Orkar du inte göra något under tiden så har du iallafall den där roliga saken där framme.

4. Inte få panik om livsplanen ändras. Vissa saker kan man inte styra över. Jag har inte varit så livsplanig av mig innan men så helt plötsligt såg jag en superfin livsplan framför mig! Jag flikade in saker som skulle ske efter DET, och sedan skulle DET hända och då skulle automatiskt DET hända osv.. Men så hände inte det där första som jag planerat just då så då föll liksom allt. Men nu har jag accepterat att saker kan komma i en annan ordning och att allt sker ju av en mening och jag fortsätter kämpa för allt men tar det som det kommer mer.

Ja detta vad som har funkar för mig! Men det inte sagt att jag är superlugn och lycklig hela tiden för det, men känner mig inte krisig och är mer tillfreds med det hela liksom. Det går framåt!

Övriga tips är ju att släppa ut ilska och äta vitaminer, alltid bra grejer:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *